”Пролісок”, Визирка

Рекомендуємо для ознайомлення

ПОЗИТИВНА ДИСЦИПЛІНА: ТЕОРІЯ ТА ПРАКТИКА

Як реагувати на дитячу істерику, агресію чи небажання слідувати правилам та водночас не втратити довіру дитини, читайте у матеріалах експерток Команди підтримки реформ МОН «Позитивна дисципліна: теорія та практика».

Завантажити тут.

 

ВСЕУКРАЇНСЬКИЙ ПРОЄКТ «ВРЯТУЙМО ОСВІТЯН!» ВІД ЮНІСЕФ

Триває проєкт «Врятуймо освітян!», ініційований ЮНІСЕФ з метою сприяння підвищенню рівня імунізації освітян. Запрошуємо керівників дошкільних закладів освіти долучатися до ініціативи!

У межах проєкту ЮНІСЕФ підготував 40 медиків, які наразі мають необхідні компетенції для проведення безоплатних інформаційних сесій для освітян у будь-якому населеному пункті України. Ці спеціалісти готові за запитом приїхати у заклади освіти та провести офлайн-зустріч з працівниками, під час яких усі охочі матимуть можливість поставити питання щодо вакцинації та отримати фахові відповіді. Понад 100 закладів освіти уже подали заявку на проведення інформаційних сесій.

Для організації просвітницької лекції представникам закладів освіти потрібно заповнити гугл-форму або звернутися до Софії Сидоренко, проєктної менеджерки проєкту «Врятуймо освітян!», для узгодження дати, часу та формату заходу. Зголошуйтесь, щоб захистити себе і колег під час пандемії.

Контакти: тел. 0634721462 (Telegram), email: sofa.sydorenko@gmail.com.

Проєкт «Врятуймо освітян!» реалізується за підтримки Міністерства освіти і науки України (лист МОН №4.5/3288-21 від 04.11.2021), оскільки працівники сфери освіти мають високий ризик інфікування коронавірусною хворобою COVID-19.

 

ДОПОВІДЬ ПРО СТАНОВИЩЕ ДІТЕЙ У СВІТІ

У доповіді ЮНІСЕФ «Становище дітей в світі на 2021 рік» досліджується психічне здоров'я дітей, підлітків та осіб, які здійснюють догляд за ними. Основна увага приділяється зміцненню психічного здоров'я кожної дитини, захисту вразливих дітей і турботі про дітей, які стикаються з найсерйознішими проблемами.

Ознайомлюйтесь із доповіддю за посиланням.

 

ОЦІНКА ВПЛИВУ КЛІМАТИЧНИХ УМОВ НА ДІТЕЙ В УКРАЇНІ

В Україні, як і в усьому світі, зміна клімату та екологічні загрози впливають на здоров’я та благополуччя дітей. У доповіді ЮНІСЕФ йдеться про потенційний вплив кліматичних та екологічних небезпек, потрясінь і стресових факторів на життя та добробут дітей. Серед найбільших проблем – вплив на здоров’я дітей, водопостачання, санітарію та гігієну, захист дітей та освіту. Оцінка впливу кліматичних умов на дітей в Україні висвітлює потенційні наслідки для дітей України кліматичних та екологічних небезпек, потрясінь і стресових факторів, а також окреслює кроки для їх пом’якшення та подолання.

Ознайомлюйтесь із доповіддю за посиланням.

 

ПЛАТФОРМА НУМО ДЛЯ РОЗВИТКУ НАВИЧОК У ДОШКІЛЬНЯТ 

Платформа НУМО відсвяткувала рік. Вона стане у нагоді батькам, опікунам та вихователям дітей від 3 до 6 років. На ній регулярно публікуються корисні поради, вправи та ігри, які допоможуть дошкільнятам опановувати важливі навички для подальшого розвитку.

Від розуміння емоцій і засвоєння правил безпечної поведінки до формування дбайливого ставлення до природи та розвитку логіко-математичних компетенцій – на НУМО можна обрати ігри та вправи для розвитку 16 ключових навичок, необхідних для гармонійного розвитку, пізнання та формування можливостей дитини.

Дізнавайтеся деталі за посиланням.

 

КЛЮЧОВІ ПІДХОДИ ДО ОРГАНІЗАЦІЇ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ
У ЗДО (СЕРІЯ БРОШУР)

У серії брошур розкриваються ключові підходи до організації освітнього процесу в закладах дошкільної освіти на основі міжнародної методики оцінювання якості освітнього процесу в дошкільних освітніх закладах ECERS-3.

У брошурах є інформація про вимоги до облаштування освітнього простору і  практичні поради на кожен день для активного, безпечного, всебічного, індивідуального розвитку дитини у трьох вимірах:

  • середовище: розташування меблів, наповнення осередків діяльності за інтересами, безпека;

  • взаємодія між учасниками освітнього процесу: між дітьми, дітей з вихователями, підтримка вільної гри;

  • організація діяльності дітей: тривалість та ротація занять, організація різних видів діяльності, правила та дисципліна.

Завантажуйте брошури тут.

 

СУЧАСНІ КОЛИСКОВІ 

Анімаційний проєкт «Колискова країна» презентує відеоматеріали для багаторазового перегляду перед сном і не тільки. Це – сучасний лаунж для дітлахів та їхніх батьків: ніжні, позитивні мелодії, цікава пізнавальна інформація, оригінальні малюнки.

Послухати колискові можна на YouTube-каналі проєкту за посиланням.

 

Місячник цифрової грамотності

Міністерство цифрової трансформації нагадує про одне з пріоритетних завдань Уряду України, а саме: навчити 6 млн українців цифрової грамотності за 3 роки та про необхідність виконання Указу Президента України від 26.08.2021 № 447/2021 «Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 14 травня 2021 року «Про Стратегію кібербезпеки України»

Для виконання цієї стратегії ЗДО (ясла-садок) "Пролісок" долучається до масштабної інформаційної кампанії «Місяць цифрової грамотності», який триватиме з 1 по 30 листопада 2021 року. Дана ініціатива реалізується в межах проєкту Міністерства цифрової трансформації Дія. Цифрова освіта. Проєкт охоплює національний портал з розвитку цифрової грамотності Дія. Цифрова освіта з понад 65 безоплатними освітніми серіалами та тестами на цифрову грамотність, а також розгалужену мережу з 6000 партнерських офлайн-хабів цифрової освіти.

Просимо ознайомитися з платформами Дія. Цифрова освіта https://osvita.diia.gov.ua/ та Всеукраїнська Школа Онлайн – https://lms.e-school.net.ua/ (для вчителів та школярів) з метою організації їх реєстрації на цих платформах.

Переглянути хоча б один освітній серіал та скласти Цифрограм (національний тест на цифрову грамотність за посиланням https://osvita.diia.gov.ua/digigram,

Рекомендовані освітні серіали:

Основи кібергігієни https://osvita.diia.gov.ua/courses/cyber-hygiene

Кіберняні https://osvita.diia.gov.ua/courses/cybernanny

Обережно! Кібершахраї https://osvita.diia.gov.ua/cou.../attention-cyber-fraudsters

Серіал для батьків «Безпека дітей в інтернеті»

https://osvita.diia.gov.ua/.../serial-dlya-batkiv-onlayn...

Як громаді стати цифровою https://osvita.diia.gov.ua/courses/digital-communities

Електронний підпис https://osvita.diia.gov.ua/courses/digital-signature

Дія.Цифрова освіта

OSVITA.DIIA.GOV.UA

Дія.Цифрова освіта

Освітній серіал «Електронний підпис» 

РАННІЙ РОЗВИТОК КОЖНОЇ ДИТИНИ ВІД НАРОДЖЕННЯ – ПРІОРИТЕТНИЙ НАПРЯМ СПІВПРАЦІ МОН ТА ЮНІСЕФ

9 листопада 2021 року відбулась зустріч заступниці Міністра освіти і науки Віри Рогової з регіональним радником Дитячого фонду ООН (ЮНІСЕФ) з питань освіти Пармосіве Боббі Сообрайаном.

Метою зустрічі стало обговорення планів діяльності Дитячого фонду ООН (ЮНІСЕФ) в Україні на 2022-2027 роки, національних та регіональних пріоритетів у освіті, діяльності шкіл в умовах пандемії.

Учасниками зустрічі визначено пріоритетні напрями співпраці, зокрема:

  • розвиток інклюзивної освіти, зокрема підтримка розроблення та імплементації Національної стратегії освіти осіб з особливими освітніми потребами;

  • розроблення та впровадження державної політики щодо раннього розвитку кожної дитини від народження;

  • цифрова трансформація освіти та розвиток дистанційного навчання;

  • комунікаційна підтримка трансформацій освітнього сектору та створення безпечних умов для всіх учасників освітнього процесу.

Дізнавайтеся деталі за посиланням.

ЯК ЗРОБИТИ ЦИФРОВИЙ СВІТ ДРУЖНІМ ДО ДІТЕЙ

У межах проєкту, що реалізується Всеукраїнським громадським центром «Волонтер» за підтримки Представництва Дитячого фонду ООН (ЮНІСЕФ) в Україні, розроблено короткий посібник з медіаграмотності. Поради, які містяться у ньому, особливо актуальні в часи онлайн-навчання через пандемію COVID-19.

Для дітей онлайн-світ стає майданчиком, де можна пограти в ігри, завести друзів, обговорити домашні завдання, знайти інформацію, залишатися на зв’язку. Як і на будь-якому майданчику, діти можуть стикнутися з небажаною поведінкою, вульгарною лексикою, потрапити в небезпечну компанію. У реальному світі ми оберігаємо дітей, звертаючи їхню увагу на небезпеки, вчимо, як можна захистити себе від них – ми встановлюємо правила, яких діти повинні дотримуватися. В онлайн-світі, з його віртуальністю, вседоступністю та анонімністю, вміння оберігати дітей від небезпек є не менш важливим. Діти мають бути захищеними, але водночас мати доступ до корисних можливостей Інтернету.

Завантажуйте та читайте матеріал тут.

КУРС ПРО МИСТЕЦТВО ДЛЯ ДІТЕЙ: ТРИ ВІДЕОЗАНЯТТЯ

Педагоги  YouTube-каналу «Пташеня. Дитячий простір» пропонують познайомити дітей з трьома основними жанрами живопису (портретом, пейзажем та натюрмортом) за допомогою простих вправ. Для виконання завдання потрібно підготувати простий олівець, пензлик, банку для води, листок А4 та дзеркальце.

Відеозапис майстер-класу можна знайти за посиланням.

АНАЛІТИЧНІ ДАНІ ЩОДО БІДНОСТІ ТА НЕРІВНОСТІ МОЖЛИВОСТЕЙ ДІТЕЙ В УКРАЇНІ

Дитячий фонд ООН (ЮНІСЕФ) проаналізував ситуацію з дитячою бідністю в Україні та на його основі розробив рекомендації, які допоможуть зменшити бідність. 

Аналітичний звіт має на меті висвітлити конкретні виклики для українських дітей, які стикаються з бідністю. Унікальні потреби молодих українців повинні скласти основу національної Стратегії подолання бідності. 193 члени Організації Об'єднаних Націй відповідно до Цілей сталого розвитку взяли на себе зобов'язання зменшити бідність дітей. Серед цих країн є й Україна.

Зменшення рівня дитячої бідності означає процвітання в майбутньому для наступних поколінь. Це означає побудову іншого, омріяного нами для наших дітей, світу. І цього можливо досягти!
 

П’ЯТЬ ПОРАД ДЛЯ БАТЬКІВ, ЯК  ПОБУДУВАТИ МІЦНИЙ ФУНДАМЕНТ ПРАВИЛЬНИХ ХАРЧОВИХ ЗВИЧОК ЇХНІХ ДІТЕЙ 

Стосунки з їжею починаються в ранньому дитинстві. На смакові вподобання і харчові звички дитини, без сумніву, впливає соціум (оточення), проте основи все ж закладаються в сім’ї. Саме батьки можуть побудувати міцний фундамент правильних харчових звичок, яких їхня дитина дотримуватиметься все життя. 

Докладніше – тут.

 

ДЕВ'ЯТНАДЦЯТЬ ФРАЗ, ЯКІ НЕ ВАРТО ГОВОРИТИ ДІТЯМ

Не існує універсального довідника для батьків про те, як правильно спілкуватися з дітьми. Батьки постійно роблять помилки – і це нормально. Навчитися розмовляти з дітьми не так вже й просто. Ви можете ненароком сказати щось, що дасть дитині неправильне уявлення про себе і про навколишній світ.

Але вихід є. У статті розглянуто кілька фраз, які ніколи не варто говорити дитині. Уникайте їх в мовленні та навчіть цьому інших членів родини.

КОРИСНЕ ДЛЯ ВИХОВАТЕЛІВ: ЩО ТАКЕ РЕДЖІО-ПЕДАГОГІКА

У 60-х роках XX сторіччя в Італії Лорис Малагуцці разом з адміністрацією та громадянами провінції створив мережу унікальних на той час закладів дошкільної освіти для дітей від трьох до шести років. Головним принципом заснування цих закладів було співфінансування муніципалітету та батьків. Це зробило садки світськими на відміну від інших закладів. Таку ідею педагог впроваджував, щоб забезпечити доступ до дошкільної освіти кожній дитині, незалежно від її соціального статусу, походження й освітніх потреб. 

Серед основних принципів реджіо-підходу: повага до дитину, зрозумілі правила, прийняття різних точок зору й повсякчасне навчання (а не лишу у відведений для цього час). Дізнайтеся більше про історію та ідеї для реалізації реджіо-підходу в матеріалі експерток Команди підтримки реформ Міністерства освіти і науки України за посиланням.

 

«ЧЕРВОНІ ПРАПОРЦІ»: ЯК БАТЬКАМ ОЦІНИТИ РОЗВИТОК МАЛЮКІВ

Кожна дитина пізнає світ у своєму темпі й потребує різного обсягу підтримки з боку дорослих. Не варто порівнювати малюка з іншими дітьми, але точно варто періодично оцінювати розвиток дитини. Це допомагає зрозуміти, як правильно підтримувати, розуміти, приймати, допомагати дочці або сину розвиватися у своєму темпі. І головне – це допомагає вчасно виявити труднощі в розвитку та якнайшвидше почати правильну підтримку.

Як дитина реагує на інших людей? Як поводиться з іграшками? Як спілкується? Оцінити розвиток малюків до 3 років батьки можуть за таблицею «Червоні прапорці» за посиланням

Будь-який прапорець – це привід для консультації з фахівцем раннього втручання, сімейним лікарем, педіатром або невропатологом. Раннє втручання орієнтоване на дітей у перші роки їхнього життя, оскільки раннє виявлення біологічних та соціальних чинників ризику щодо порушення розвитку дитини дає можливість своєчасно почати інтенсивну допомогу в ранньому віці, коли розвиток дитини особливо піддається впливу. У цей період є найвищі шанси запобігти появі обмежень як у функціонуванні сім’ї, так і в фізичному та психосоціальному розвитку дитини.

Вчасне залучення спеціалістів до допомоги дитині у ранньому віці позбавляє серйозних проблем у майбутньому. Читайте більше про раннє втручання у спеціальному розділі на сайті ЮНІСЕФ. 
 

НАУКА ГРИ — РОЛЬ ІГОР У РОЗВИТКУ ДИТИНИ

У перші три роки життя мозок дитини розвивається найбільше. Один з найкращих способів підтримувати розвиток дитини – це ігри. На перший погляд, може видатися, що суть ігор – у тому, щоби було весело, та для малюків і дошкільнят це ще далеко не все. Йдеться про навчання та формування важливих життєвих навичок – від розв'язання проблем до висловлення ідей – та зміцнення зв’язків між дорослими й дитиною. 

ЮНІСЕФ спільно з LEGO Foundation вирішили дослідити ігри з наукової точки зору – як з їхньою допомогою можна допомогти дитині рости й розвиватися. Читайте статтю тут

ЯК ВПРОВАДЖУВАТИ БАЗОВИЙ КОМПОНЕНТ ДОШКІЛЬНОЇ
ОСВІТИ – ПОРАДИ ДЛЯ ПЕДАГОГІВ

Головною метою мистецької освіти є насамперед гармонійний розвиток особистості, формування ціннісного ставлення до культури, а також творчого підходу до життя. Як реалізувати ці завдання на практиці відповідно до вимог оновленого БКДО, йдеться у статті «Дитина у світі мистецтва. Впроваджуємо Базовий компонент дошкільної освіти (нова редакція)». Її оприлюднено в журналі «Дошкільне виховання».

За допомогою матеріалу читачі мають нагоду дізнатись про роль мистецької освіти в розвитку особистості та процес формування мистецько-творчої компетентності дошкільнят. У статті також є і практичні поради щодо методів, засобів і прийомів, які є найефективнішими у мистецькій освіті для найменших. Читайте статтю за посиланням

ДОШКІЛЬНЯТАМ ПРО ЧАС ТА ЙОГО ОБЛІК – КОРИСНІ МАТЕРІАЛИ

Час неможливо побачити, пощупати чи почути, тому ця категорія є складною для усвідомлення дітьми. З найменшого віку дитина вчиться відчувати чи орієнтуватися у часі завдяки ритмічності процесів життєдіяльності. Дитина постійно відчуває серцебиття, дихання, процеси травлення, поступові зміни у вигляді більшої чи меншої втомленості, сильнішого чи слабшого подразнення – це і дає відчуття часу. 

З якого віку навчати малюків орієнтуватись у часі, як вивчити з дошкільнятами міри часу та опанувати календар, з якого віку та за допомогою яких вправ це робити – у матеріалі від експерток Команди підтримки реформ Міністерства освіти і науки України. Завантажити його можна тут
 

ПОРАДИ ДЛЯ ВИХОВАТЕЛІВ: ЯК ГОВОРИТИ З ДІТЬМИ ПРО ТРАДИЦІЇ

З наближенням свят у календарі діти ставлять безліч питань, що стосуються приготувань, традицій, відмінностей у святкуваннях. Дошкільнятам важливо розповідати про це на доступному їм рівні. Для цього варто ділитись власними історіями, створювати садочкові традиції та практикувати їх. У контексті вивчення традицій варто не забувати і про сприяння прийняттю різноманітності – розповідати малюкам про особливості різних регіонів України, а також інших країн. 

Що таке традиції? Чому ми святкуємо саме у такий спосіб? Які цінності закладено в символи? У своєму матеріалі експертки Команди підтримки реформ МОН допомагають дорослим відповідати на ці запитання та діляться тим, як говорити з дітьми про традиції. Читайте поради за цим посиланням.
 

ПРАВИЛА БЕЗПЕКИ – ВІДЕО ДЛЯ НАЙМЕНШИХ

Говорити з дітьми про особисту безпеку, межі, дозволені та заборонені дії, а також про взаємодію з дорослими варто з найменшого віку. Дошкільнята мають знати, які існують правила безпеки вдома, в дитсадку, а також на вулиці чи в інших публічних місцях. Малечі необхідно пояснити, що таке безпечні та небезпечні дотики і до кого вони можуть звернутись в разі загрози.

Допомогти у такій розмові можуть короткі ролики для молодших школярів та старших дошкільнят від МБО «Служба порятунку дітей». Переглядайте їх за цим посиланням та обговорюйте разом із дошкільнятами. 

БЕЗПЕКА ДІТЕЙ В ІНТЕРНЕТІ – ОСВІТНІЙ СЕРІАЛ
НА ПЛАТФОРМІ «ДІЯ»

Інтернет надає багато можливостей як для дорослих, так і для дітей. Але поряд із тим є запитання, які можуть хвилювати батьків та всіх, хто відповідає за безпеку дошкільнят, коли діти користуються ґаджетами. Ким є «друзі» у соціальних мережах? Як захистити дітей від шкідливого контенту в інтернеті? Чи існує небезпека від кібербулінгу? Всі ці та інші теми обговорюють в освітньому серіалі «Безпека дітей в інтернеті».

Цей курс розроблено для того, щоби навчити батьків допомагати дітям використовувати інтернет і цифрові пристрої безпечно і з користю. Як батьки, так і педагоги після перегляду дізнаються, як уберегти дітей онлайн від шкідливих матеріалів, кібербулінгу та сексуального насильства. Дивіться серіал за цим посиланням
 

ВАКЦИНОВАНА ГАРНЮНЯ – ЧАТБОТ ПРО ВАКЦИНАЦІЮ ДІТЕЙ

Відтепер все про планову вакцинацію розповість чатбот «Вакцинована гарнюня» від ЮНІСЕФ. За допомогою онлайн-помічника можна швидко дізнатись про основні щеплення для дітей та дорослих за календарем профілактичних щеплень в Україні, а також про види вакцин та їхніх виробників. 

У чатботі також є інформація і про небезпеки хвороб, від яких потрібен захист малечі: правець, кашлюк, кір, поліомієліт, гепатит B, туберкульоз, дифтерія тощо. Крім цього, «Вакцинована гарнюня» порадить, як організувати безпечний візит на вакцинацію під час пандемії COVID-19. 

Чатбот працює у тестовому режимі. Щоби почати користування, переходьте за відповідними посиланнями:

РОЗВИТОК ГРОМАДЯНСЬКОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ
ДОШКІЛЬНЯТ: ПРАКТИЧНІ ПОРАДИ

Одними з ключових компетентностей, необхідних кожній сучасній людині, Законом України «Про освіту» визначено громадянську та соціальну компетентності. Вони пов’язані з ідеями демократії, справедливості, рівності, прав людини, добробуту та здорового способу життя, з усвідомленням рівних прав і можливостей. 

Формування громадянської компетентності на рівні дошкільної освіти передбачено і у оновленому Базовому компоненті дошкільної освіти. Серед основних принципів його реалізації є демократичність – формування засад такого суспільства, де кожен/кожна можуть бути почутими, мають право на самовираження та активну участь. 

Експертки Команди підтримки реформ Міністерства освіти і науки України пропонують кілька практичних інструментів для виховання найменших громадян. Ознайомлюйтесь з ними за посиланням.
 

МАТЕРІАЛИ ДЛЯ ПЕДАГОГІВ: ПРАВИЛА БЕЗПЕКИ ДЛЯ ДОШКІЛЬНЯТ

Правила у дитячому садку допомагають створити безпечне та комфортне середовище для всіх учасників освітнього процесу. Їх можна поділити на кілька категорій: щодо поведінки у суспільстві та особистої безпеки, а також щодо дій у побутових та у критичних ситуаціях. 

Ознайомлювати дітей із правилами безпеки варто із найменшого віку, а приділяти увагу їхньому виконанню – постійно. Експертки Команди підтримки реформ МОН підготували матеріал про створення правил в дитсадку, коректне формулювання меж та їхнє використання у щоденній практиці, а також додали приклади вправ, які допоможуть дошкільнятам їх зрозуміти та засвоїти. Завантажити матеріал можна тут.
 

БКДО: ПОРАДИ ДЛЯ ОРГАНІЗАЦІЇ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ

Цифрове видавництво MCFR створило електронну книжку «Базовий компонент дошкільної освіти. Нова редакція та поради для організації освітнього процесу» в електронному журналі «Практика управління дошкільним закладом».

У е-книжці Базовий компонент дошкільної освіти подано у зручному для педагогів форматі. У матеріалі надано конкретні поради від практиків та науковців щодо кожного з освітніх напрямів, визначених у БКДО. Наприклад, за освітнім напрямом «Дитина в природному довкіллі» доступна стаття щодо того, як проводити експериментальну діяльність з дошкільнятами, а за напрямом «Мовлення дитини» – як складати розповідь разом з малюками. 

За безоплатним демодоступом доступні всі публікації. Переглянути електронну книжку можна тут, а дізнатись більше про Базовий компонент дошкільної освіти на сайті МОН – за цим посиланням.

БАЗОВИЙ КОМПОНЕНТ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ

Базовий компонент дошкільної освіти, що є Державним стандартом дошкільної освіти в Україні, було затверджено 12 січня 2021 року. Нова редакція документа дозволяє продовжити реформу дошкільної освіти з урахуванням наступності між дошкільною та початковою освітою.

Затверджений стандарт забезпечить підвищення якості дошкільної освіти в Україні та приведення її до відповідності міжнародним стандартам. В основу документа покладено ідеї гуманістичної педагогіки, патріотичного та громадянського виховання. 

Оновлений документ заснований на компетентнісному підході, як і Державний стандарт початкової освіти. Докладніше дізнатися про Базовий компонент дошкільної освіти можна за посиланням.

НУМО – ПЛАТФОРМА РОЗВИТКУ ДОШКІЛЬНЯТ

Взаємодія з однолітками та батьками, вміння робити вибір, відповідальність, креативність і самоусвідомлення – ці навички з-поміж тих, які важливо розвивати у дітей віком 3-6 років, і під час формування яких дітям потрібна допомога дорослих – вихователів у дитячих садках і батьків.

Розібратись у цьому допомагає платформа numo.mon.gov.ua і чат-бот НУМО у Viber чи Telegram, які запустили Міністерство освіти і науки України та Дитячий Фонд ООН (ЮНІСЕФ) в Україні. Мета сервісів – надати вихователям і батькам інструменти для розвитку в дітей необхідних навичок навіть в умовах пандемії коронавірусу.

Чат-бот – це віртуальна програма-співрозмовник, яка надає користувачеві інформацію на його конкретний запит. Поради, які розсилає Numo_bot, формує команда фахівців у сфері психології та педагогіки, яким довіряють освітяни й батьки дошкільнят. Зокрема, це дитячий сімейний психолог Світлана Ройз і експерти Всеукраїнського фонду «Крок за кроком». Слід зауважити, що чат-бот адаптований під дітей із різним життєвим досвідом. Тому він буде корисний і для тих, хто має змогу відвідувати садочки, і для тих, хто через карантин перебуває на домашньому навчанні.

Крім чат-боту, поради про гармонійний розвиток дошкільнят можна знайти на онлайн-платформі НУМО numo.mon.gov.ua. На сайті доступні усі 16 навичок, важливих для гармонійного розвитку дошкільнят, та інформація про те, як їх пропрацьовувати через прості вправи та завдання. З-поміж навичок – взаємодія з дорослими, креативність, відповідальність і вміння робити вибір, здоровий спосіб життя, цифрова грамотність тощо. Всього на сайті міститься більше 160 порад, які допоможуть гармонізувати розвиток дитини, підготувати їх до школи і зробити щасливими.

Безліч захопливих ігор і занять чекають на допитливих дітлахів. Нумо розвивати дошкільнят разом!

КОРИСНІ МАТЕРІАЛИ: ВЧИМО ДОШКІЛЬНЯТ САМОЗАРАДНОСТІ

Уміння вирішувати проблеми є основою самозарадності дошкільнят. Почати ходити, навчитися говорити, комунікувати про свої потреби, грати в командні ігри і, зокрема, програвати – досвід, який здобуває дитина. 

У короткому матеріалі від експерток Команди підтримки реформ Міністерства освіти і науки України розповідаємо про те, як навчити дошкільнят вирішувати проблеми і яку роль у цьому грає педагог та освітнє середовище.

ЯКІСНА ДОШКІЛЬНА ОСВІТА: ПОКАЗНИКИ
ТА ПОРАДИ ЇХНЬОГО ВПРОВАДЖЕННЯ

Міністерство освіти і науки України спільно з Українським інститутом розвитку освіти, ЮНІСЕФ та Всеукраїнським фондом «Крок за кроком» створили публікації «Що таке якісна дошкільна освіта» та «Ключові показники якості дошкільної освіти»

Публікація «Ключові показники якості дошкільної освіти» допоможе розкласти кожен показник на чіткі критерії та зрозуміти, яким чином їх досягати. Таких критеріїв загалом десять й вони охоплюють всі напрями організації освітнього процесу: від облаштування простору до процесу управління.

У матеріалі «Що таке якісна дошкільна освіта» представлено показники якості дошкільної освіти в розрізі щоденної діяльності дітей, зокрема: гра, взаємодія та спілкування, формування життєвих та академічних навичок, безпека, освітнє середовище, розклад дня. За допомогою цієї публікації є можливість переглянути те, яким чином у дитсадку забезпечуються всі показники якісної дошкільної освіти під час щоденних занять дітей.

Докладніше про обидві публікації можна дізнатись на сайті МОН за посиланням

 

Міністерство освіти і науки України
press@mon.gov.ua
(044) 481-32-62
Зміни в освіті через карантин: mon-covid19.info

МОН у Facebook
Twitter
Telegram
YouTube

За матеріалами Міністерства освіти і науки України

ДОШКІЛЬНА ОСВІТА

Дошкільна освіта є важливим етапом для цілісного розвитку дитини. Нині її зміст органічно пов’язаний з ідеями Нової української школи: він забезпечує наступність між дошкільною та початковою освітою в умовах шкільної реформи. 

В Україні дошкільна освіта є обов'язковою частиною у системі безперервного навчання. Відповідальність за навчання дитини у дитсадку несуть її батьки або особи, які їх замінюють, та навчальні заклади, де діти перебувають.

Дізнатися більше

  • Публічні консультації «Якісна і доступна дошкільна освіта 

    ECERS – це система критеріїв оцінювання якості роботи закладів дошкільної освіти та системи дошкільної освіти загалом, представлена чіткими кількісно вимірювальними величинами. ECERS надає інструмент всебічного оцінювання дитячого садка, в основу якого закладено спостереження за тим, як організовані: 

  • простір
  • час
  • взаємодія дітей та вихователів
  • В Україні оцінювання організовує Український інститут розвитку освіти у партнерстві з Командою підтримки реформ МОН, Всеукраїнським фондом “Крок за кроком” та за підтримки ЮНІСЕФ в Україні"

    ПРОЦЕС ОЦІНЮВАННЯ ЯКОСТІ РОБОТИ ДИТЯЧОГО САДКА

    Оцінювання дитячого садка проводять експерти ECERS, які проходять сертифіковане навчання з авторами методики онлайн, а потім складають практичний тест на базі дитячого садка. 

    Експерт з оцінювання спостерігає за групою та взаємодією дітей, середовищем та безпекою простору, наявністю чи відсутністю ігор, іграшок та обладнання для всебічного розвитку дитини.

    Оцінювання триває 3 години протягом звичайного дня в дитячому садку. Воно розраховане на групи дітей від 3 до 5 років. 

    ЧОМУ ECERS?

    ECERS – це дослідження, зосереджене на розвитку дитини, яка є центральною у всій структурі оцінювання. Тому ECERS:

  • сприяє індивідуалізації освіти. Оцінювання акцентоване на конкретній дитині, яка має можливість обрати активності, висловити чи сформувати свою думку незалежно від думки дорослих, встановити межі чи допомогти собі, усамітнившись у тихому кутку; 
  • досліджує різні види діяльності дітей у дитсадку: вільну гру, математику, мистецтво, мовлення, літературу, розвиток великої та дрібної моторики, музику, фізичну активність, науку та природознавство тощо;
  • робить акцент на комунікації вихователів з дитиною, зокрема чи дитина формулює запитання до кінця, а вихователь не перебиває її з відповіддю, чи вихователь відчуває динаміку групи і змінює активності, фізичний контакт за емоційної потреби дитини, чи педагог залучає дітей до вирішення проблем;
  • підвищує значення середовища, в якому розвивається дитина: простору, взаємодії з однолітками та дорослими і організації дня дитини;
  • досліджує взаємодію всіх учасників виховного процесу: дітей, батьків та персоналу дитячого садка;
  • дає можливість вирівняти в якості комунальні та приватні заклади, створити єдиний стандарт дошкільної освіти та синхронізувати у своїй діяльності всі дитячі садки.
  • ПЕРЕВАГИ ECERS ДЛЯ ДІТЕЙ

    Оцінювання якості роботи дитячих садків допоможе створити якісне середовище для розвитку дошкільнят. Нове середовище має фокусуватись на потребах кожної дитини. 

    За впровадження методики ECERS діти:

  • створюють власні вироби та твори, а не відтворюють за зразком;
  • самостійно оформлюють простір та формують свої естетичні вподобання;
  • самостійно вирішують проблеми та беруть на себе відповідальність;
  • експериментують і спостерігають за природними явищами;
  • вигадують свої сценарії та грають у рольові ігри;
  • роблять свій вибір та мають альтернативу;
  • використовують багато підручних матеріалів;
  • спілкуються, дискутують, запитують, ставлять під сумнів;
  • читають і пишуть свої історії;
  • задовольняють свої потреби, адже розклад побудований відповідно до них;
  • будують власні межі та поважають межі інших;
  • вчаться розпізнавати свої емоції та впоратись із ними.
  • ПЕРЕВАГИ ECERS ДЛЯ ПЕДАГОГІВ

    ECERS – це не контроль, а дослідження, завдяки якому управлінці та педагоги зможуть побачити прогалини, над якими потрібно працювати.

    За методики ECERS вихователь:

  • виконує роль наставника;
  • спрямовує, підсилює, допомагає у формуванні особистості дитини;
  • визначає індивідуальний підхід до кожної дитини;
  • формує безпечне та сприятливе середовище для навчання та гри;
  • навчає власним прикладом;
  • демонструє взаємоповагу та спілкується з дітьми на рівних; 
  • створює доброзичливу атмосферу в групі;
  • отримує гнучкість у проведенні програми: має право обирати формати, теми і час для занять.
  • ШКАЛИ ОЦІНЮВАННЯ ECERS

    Оцінювання якості роботи дитячого садка проводять за 6 шкалами:

  • Предметно-просторове середовище: доступність іграшок, просторість приміщення, безпека, наявність меблів для різних видів діяльності, наявність простору для усамітнення – тихого куточка.
  • Догляд та піклування за дітьми: чистота, атмосфера в групі, навички особистого догляду, увага до здоров’я в навчальній програмі, зображеннях, взаємодії вихователів із дітьми.
  • Мовлення та грамотність: вивчення нових слів, відповіді на розгорнуті запитання, наявність дискусій, книжкового куточка та використання книг під час програми.
  • Види пізнавальної діяльності: проведення навчальних занять, зокрема гри з кубиками та конструктором, науки та природознавства, математики та читання.
  • Взаємодія: велика та дрібна моторика, індивідуальне навчання, взаємодія дітей з вихователями та між собою, дисципліна.
  • Структурування програми: зміна занять та очікування на них, час на вільну гру.
  • Кожна шкала має підшкали, які оцінюють від 1 (неприйнятно) до 7 (ідеально). Експерти мають чіткі критерії визначення оцінки.

    СВІТОВА ПРАКТИКА ВПРОВАДЖЕННЯ ECERS

    Перший варіант оцінювання був створений у 1980 році в США за авторства Тельми Хармс та Річарда М Кліфорда. Вони ж заснували Інститут оцінювання середовища раннього дитинства. Методика регулярно оновлюється та доповнюється, зокрема перевиданнями ECERS - R та ECERS - 3

    Через практичний зміст та формат ECERS був задіяний у дослідженнях якості освіти в різних країнах: у С

Логін: *

Пароль: *