ЗДО ”Пролісок” Визирської сільської ради, Визирка
Одеська область, Одеський район

Національно-патріотичне виховання

Без будь-кого з нас Батьківщина

може обійтися, але будь-хто з нас

без Батьківщини — ніщо.

Василь Сухомлинський

Патріотизм — одне з найглибших почуттів, закріплене століттями й тисячоліттями історичних подій. Не можна бути патріотом, не відчуваючи особистого зв’язку з Вітчизною, не знаючи історії того, як любили та берегли її наші пращури, як боронили її незалежність наші діди, батьки, брати.

Питання патріотичного виховання постало ще за часів Аристотеля. Його метою є відродження національної культури, яка спирається на народні традиції та звичаї, вироблені народом упродовж усього історико-культурного розвитку.

Патріотичне виховання з дошкільного віку - єдино вірний шлях успішної ранньої соціалізації особистості, формування стійкого зв'язку поколінь та забезпечення зв'язку людини з рідними корінням, його любові до батьківщини, яка починається з усвідомленого і відповідального ставлення до малої батьківщини.

Патріотичні почуття закладаються в процесі життя і буття людини, що знаходиться в рамках конкретної соціокультурної середовища. Таким чином, формування у дошкільників любові до Батьківщини з раннього періоду слід вважати етапом накопичення ними соціального досвіду життя в умовах малої батьківщини, засвоєння прийнятих норм поведінки, взаємин, прилучення до світу рідної культури. 

До проблем виховання молодого покоління на засадах патріотизму в різні часи зверталися такі класики педагогічної науки, як Григорій Сковорода, Костянтин Ушинський, Софія Русова, Антон Макаренко, Василь Сухомлинський та інші видатні вчен та педагоги. Зважаючи на те, що в період дошкільного ди­тинства відбувається формування культурно-ціннісних орієнтації, духовно-етичної основи особистості дитини, розвиток її емоцій, відчуттів, механізмів соціальної адаптації в суспільстві, закладаються основи національно-культурної самоідентифікації, усвідомлення себе в навколишньому світі цей вік має виключне значення для національно-патріотичного виховання.Уже з перших днів жит­тя особистість дитини формується під впливом ма­теринської мови, колискової пісні, бабусиної казки. Підростаючи, вона бере участь у свя­тах і обрядах, засвоює народні пісні, залучається до спільної діяльності, переймаючи досвід по­передніх поколінь рідного народу. Дитина усвідом­лює суспільні цінності, починає керуватись у своїй поведінці моральними нормами. Саме тому дошкільний вік є найспри­ятливішим для формування першооснов наці­ональної самосвідомості дитини, виховання вищих моральних почуттів, до яких і відноситься почуття патріотизму. Нині як ніколи гостро на­було актуальності виховання громадянина-патріота, відповідального, відданого своїй країні.

АКТУАЛЬНІСТЬ  

            Без любові до Батьківщини, готовності примножувати її багатства, оберігати честь і славу, захищати її свободу і незалежність людина не може бути свідомим громадянином і моральною особистістю. Тож виховувати патріотизм необхідно з дитинства, поєднуючи виховання любові до найближчих людей з формуванням такого самого ставлення і до певних феноменів суспільного буття.

Тож з огляду на актуальність означеної проблеми патріотичне виховання дітей є одним з пріоритетних напрямків освітньої роботи з дітьми дошкільного віку. Патріотичні почуття дітей дошкільного віку засновуються на  їх інтересі до найближчого оточення  (сім’ї, батьківському дому, рідного краю, села ) , яке вони бачать щодня, вважають своїм рідним, нерозривно пов’язаним з ними.

Протягом дошкільного дитинства відбувається формування культурно-ціннісних орієнтацій духовно-етичної основи особистості дитини, розвиток її емоцій, відчуттів, мислення, механізмів соціальної адаптації в суспільстві, починається процес національно-культурної само ідентифікації, усвідомлення себе в навколишньому світі. Тож саме в цьому віці слід поглиблено працювати над формуванням патріотизму, звісно, використовуючи  доступні форми і засоби виховання, зокрема:

·  екскурсії вулицями рідного села, до історичних пам’яток, визначних місць;

·  бесіди з цікавими людьми;

·  узагальнювальні бесіди морально-етичної тематики;

·  розглядання ілюстративних матеріалів;

·  читання та інсценування творів художньої літератури;

·  спільні з родинами виховні заходи – День матері, Тато, мама і я - спортивна сімя, Новорічні розваги, День села, День вишиванки;

- проєкти: Шевченківський тиждень, Великодній тиждень,День захисників та Захисниць України, 

- акції: "Україна - це ми, Лист-малюнок воїну(Польова пошта),  Запали свічку пам"яті (до Дня пам"яті жерт голодомору та річниці Революції гідності .

Дошкільники  люблять приймати  участь у народних святах і обрядах, пізнаючи їх зміст, розвиваючи художні здібності, творчість, театральні здібності, вивчаючи народні пісні та танці, народні ігри . Саме тому почуття до Батьківщини, поваги до свого народу, його історії, усвідомлення себе часткою великої  і давньої нації мають формуватися з раннього дитинства, «вбиратися з молоком матері».

 РЕГІОНАЛЬНА СПЕЦИФІКА І ПРАКТИЧНІСТЬ

Наш заклад дошкільної освіти(ясла-садок) "Пролісок" особливу увагу приділяє збереженню і зміцненню народних традицій, оскільки живемо ми в південному регіоні, що має глибокі історичні коріння і динамічно розвивається на сучасному етапі. Ми прагнемо збагатити душу дитини і зміцнити фізичне здоров'я з допомогою народної творчості і народних  звичаїв різних регіонів та куточків України.

Батьківщина завжди починається з  малої батьківщини  - місця, де народилася людина, своєї родини, двору, будинку, дитячого садка і школи, соняшникового поля і Аджаликського лиману, Чорного моря., розташованих поруч. Будинок або дитячий садок, рідний край та село мають свою історію, особливості природи, свої традиції. А допоможе наблизити дошкільнят до історії свого рідного краю - місцева культура, живе спілкування з природою і земляками - все, що в подальшому покликане забезпечити успішну соціалізацію особистості, згодитися на тій землі, де народився.

У  закладі дошкільної освіти(ясла-садок) "Пролісок" національно-патріотичне виховання дошкільників здійснюється згідно з положеннями Конституції України, Законів України «Про освіту», «Про дошкільну освіту», Концепції національно-патріотичного виховання дітей та молоді, інших документів, що унормовують діяльність закладу.

Вимоги щодо рівня освіченості, розвиненості та вихованості дитини перед вступом до школи визначені у Базовому компоненті дошкільної освіти і конкретизуються у чинних комплексних і парціальних освітніх програмах по кожному віковому етапу. Відповідно до цих вимог визначили  завдання національно-патріотичного виховання дошкільників:

· Формувати елементарні уявлен­ня дитини про себе як носія свідомості та само­свідомості, сприйняття себе в контексті відносин з іншими людьми.

· Прищеплювати моральні норми гуманної вза­ємодії з природ­ним довкіллям. Виховувати любов до приро­ди рідного краю.

· Формувати уявлення дітей про країну, на­роди, нації, суспільство. Виховувати готовність сприймати соціальний досвід, робити добрі вчинки.

· Залучати до над­бань на­ціональної культури, формувати ціннісне ставлення до творів українських митців. Ви­ховувати інтерес до українського де­коративно - прикладного мистецтва.

· Ознайом­лювати з україн­ськими народними іграшками та місцями їх виго­товлення. Вчити від­повідально стави­тися до обов'язків, пов'язаних із роллю в грі.

· Стимулювати інтерес до довкіл­ля та самого себе. Спрямовувати до активного сприйман­ня людей та подій, що відбува­ються в со­ціумі.

· Формувати уявлення дітей про україн­ську мову як держав­ну. Вчити вести діа­лог, використовуючи етикетну українську лексику.

З метою реалізації окреслених вище завдань педагогічний колектив закладу дошкільної освіти(ясла-садок) "Пролісок" Визирської сільської ради  спрямовує свою діяльність на формування різнобічно розвиненої, духовно багатої, оптимістично та патріотично налаштованої особистості. При цьому особлива увага приділяється патріотичному вихованню у контексті розвитку духовного потенціалу особистості дитини дошкільного віку.

Однією з умов ефективної реалізації завдань з національно-патріотичного виховання дітей є організація розвивального середовища (природного, соціального, предметно-культурного). У групових приміщеннях нашого закладу оформлено «куточки» національно-патріотичного виховання, у яких розміщено зразки державних символів, народних іграшок, національного одягу, посуду, музичних інструментів, збірники літературного фольклору та ін. Наповнення і художнє оздоблення таких осередків періодично переглядається і частково змінюється відповідно до тематичного планування роботи у конкретній групі, щоб зберігати привабливість для дітей, бути дієвими.

Важливим напрямом патріотичного виховання є долучення до народознавства. Вивчення культури, звичаїв рідного народу доцільно здійснювати шляхом ознайомлення з характерними ознаками побуту українців.

НАШІ ЗДОБУТКИ

З цією метою у садочку створено світлицю, у якій розміщено вироби народних умільців (лозоплетіння, різьба по дереву, ткацтво, вишивка, гончарство), де проводять тематичні заняття, народознавчі свята, розваги, спрямовані на ознайомлення з національною культурою.https://www.facebook.com/100024655696378/videos/2612748298867046/ -  березень 2023 року 

Народознавча спрямованість присутня і в облаштуванні території та приміщень закладу. Використання жовто-блакитних кольорів, розписи стін рослинним орнаментом сприяють створенню відповідної атмосфери, допомагають у формуванні національної свідомості дітей. Слід зазначити, що до оформлення активно залучаються батьки вихованців.

З метою забезпечення  закладудошкільної освіти(ясла-садок) "Пролісок"  матеріалами з питань національно-патріотичного вихованнядошкільників у світлиці зібрано науково-методичну та художню літературу, навчальні посібники з українського народознавства, методичні розробки, конспекти занять, сценарії свят та розваг, електронні посібники, відеопрезентаційні матеріали, фотогалереї. Педагоги закладу також активно використовують матеріали, розміщені у фахових періодичних виданнях, інтернетресурси.

Оскільки основою національно-патріотичного виховання дошкільників є виховання через емоції і дії з метою формування системи цінностей і практичного досвіду педагоги поєднують різні форми організації дитячої життєдіяльності для оптимального залучення вихованців до різноманітних видів активності. У роботі з дітьми педагоги проводять різних видів і типів заняття, бесіди, дидактичні, рухливі, в тому числі народні ігри, драматизації, спостереження у природному, культурному, соціальному довкіллі, екскурсії вулицями рідного міста, до історичних пам’яток, визначних місць, читання художньої літератури та слухання народної музики, розглядання творів образотворчого і декоративно-прикладного мистецтва.

Проведені  тематичні тижні :

-Тиждень державності,

-Тиждень народознавства,

-Великодній тиждень,

-Тиждень писанкарства ;

-Тиждень до Дня Захисників та Захисниць України;

-Шевченківський тиждень,

Тиждень української писемності та мови. 

Взяли участь в акціях:

-Україна - це ми( патріотичні куточки в групових кімнатах обладнали);

-Лист-малюнок воїну ("Польова пошта");

- Запали свічку пам"яті (до Дня памяті жертв голодомору та річниці Революції гідності),

-Великодній кошик добра.

У закладі дошкільної освіти(ясла-садок) "Пролісок" часто організовуємо  обрядові свята, українські гуляння, вечори народної казки, конкурси малюнків. Традиційним стало святкування Різдва, Стрітення, Великодня. Залучення дітей до підготовки і відзначення свят народного календаря пробуджує в них любов до рідної землі, до людей, праці, інтерес до історії своєї країни, повагу до народних звичаїв та обрядів. Урочисто відзначаються державні свята: День Незалежності, День вишиванки, День прапора, тощо.

Заходи проведені в закладі можна побачити на цьому сайті в роздлі Новини.

ВСЕ БУДЕ УКРАЇНА!

Логін: *

Пароль: *